Contact: 06-53400596

Buiten sporten in de winter

Buiten sporten in de Winter

 

De donkere, koude wintermaanden nodigen niet bepaald uit tot buiten sporten. De excuses om niet naar buiten te gaan zijn razendsnel gemaakt. Want wie heeft zin om dikke lagen sportkleding aan te trekken om een rondje te joggen of op de mountainbike te stappen? Bovendien schijnt de kou het risico op blessures te verhogen. Is dit gewoon nog zo’n handig winters excuus of zit hier een kern van waarheid in?

Koud weer en blessures

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen; koud weer verhoogt inderdaad het risico op blessures. Door de kou zijn de spieren minder soepel en elastisch en minder goed doorbloed. Ze kunnen daardoor eerder overbelast of beschadigd raken. Zo liggen scheurtjes in de spiervezels op de loer. Een voorbeeld hiervan is de gluteus ruptuur, een scheurtje in de bilspieren die vooral bij hardlopers regelmatig voorkomt. Een gluteus ruptuur ontstaat wanneer niet goed opgewarmde bilspieren tijdens het hardlopen onder te veel spanning komen te staan.

Zintuigen en gladheid

Behalve koude spieren spelen ook andere factoren een rol bij het feit dat het risico op blessures bij koud weer hoger is. Zo werken onze zintuigen minder goed in de kou, doordat de zenuwen signalen langzamer doorgeven. Hierdoor loop je het risico dat je te lang doorgaat met een bepaalde beweging, en je pijnsignalen niet snel genoeg opmerkt. Voeg daar een glad wegdek, glibberig bospad en een verminderd zicht in de avonduren aan toe en je komt tot een behoorlijke toename van het aantal sportblessures in de wintermaanden!

Wintervoeten- en handen

Daarnaast zijn er verschillende lichamelijke klachten die zich enkel bij koud weer manifesteren, zoals perniones, oftewel winterhanden of -voeten. Hoewel er tijdens het sporten weinig aan de hand lijkt te zijn, ontstaan de problemen zodra je vanuit de kou een warmere ruimte instapt. De handen en/of voeten zwellen dan op en worden rood en pijnlijk. Dit komt doordat de bloedvaatjes te langzaam reageren op de plotselinge temperatuurverandering. Waar ze bij koud weer samentrekken om de warmte vast te houden, zouden ze bij een warmere temperatuur weer open moeten gaan staan. Gebeurt dit niet, dan ontstaan er lokale opstoppingen van het bloed. De manier om dit tegen te gaan is door de overgang van warm naar koud minder plotseling te maken, bijvoorbeeld door de handen en/of voeten eerst onder de koude kraan te houden na het sporten. Maak daarna het water geleidelijk warmer.

Blessures in de winter voorkomen!!

De juiste kleding

De sleutel tot het voorkomen van blessures in de winter is jezelf warm houden. Dit kun je doen door je extra warm aan te kleden. Trek bij voorkeur verschillende lagen over elkaar aan, zodat je jouw outfit onderweg snel kunt aanpassen als het nodig is.

Extra aandacht voor warming-up

Besteed extra aandacht aan de warming-up, zodat je spieren de kans krijgen om voldoende op te warmen voordat ze aan het werk moeten. Begin je hardlooprondje bijvoorbeeld met een aantal stappen waarbij je je knieën zo ver mogelijk omhoogtrekt en vervolg met een aantal uitvalpassen.
Uitvalpassen zijn oefeningen om je hamstrings, quadriceps en gluteus mee te trainen; spieren die gevoelig zijn voor blessures. Deze oefeningen hebben bovendien een spierversterkend effect en helpen ook je balans te verbeteren. Je voert deze oefeningen als volgt uit:
• Sta rechtop met je voeten naast elkaar.
• Neem een grote stap naar voren.
• Buig diep door je knie (lunge positie)
• Duw jezelf weer omhoog met je voorste been.
• Stap daarna met je andere been weer in een lunge positie.
• Herhaal dit 10 keer.

Tot slot

Bij het sporten in een winterse omgeving zal je bloedsuiker spiegel sneller dalen. Houd hier rekening mee! Het is beter om een bijvoorbeeld een bruine boterham en een banaan te eten dan snoep, koek en/of frisdrank te nemen.

Volg ons

Algemene voorwaarden

Contact

Schollenkamp 6
7271 RJ Borculo
06-53400596
info@sportmassageberkelland.nl

Achtergrond

cure_tape_logo_1    espo-examens   ivs

hartveilig-wonen     MTC-logo